Υπεύθυνος τμήματος: Ξυδούλης Κωνσταντίνος
2η Συνάντηση Παιδικών και Νεανικών Χορωδιών Νάουσας
Υπεύθυνη τμήματος: Μπαντούλη Ελένη
Ο σχολικός εκφοβισμός δεν είναι καινούργιο φαινόμενο: υπάρχει εδώ και γενιές, σε διάφορες μορφές. Το 1999 ο Τιμ Φιλντς, γνωστός Βρετανός ακτιβιστής κατά του εκφοβισμού, περιέγραψε το φαινόμενο σαν «…μία παθολογική ανάγκη να επιδεικνύεις επιθετικότητα και η οποία επιτυγχάνεται μέσω μίας επίδειξης ανεπάρκειας (κοινωνική, προσωπική, διαπροσωπική, συμπεριφορική, επαγγελματική), μια ανεπάρκεια που προβάλλεται πάνω στους άλλους μέσω ελέγχου και υποταγής (κριτική, αποκλεισμός, απομόνωση κ.α.).
Σε πολλά επιστημονικά περιοδικά εμφανίζεται ο σχετικός όρος ?bullying?.Στο φαινόμενο του bullying εμπλέκονται πολλά μέρη
Μια σημαντική παράμετρος που τίθεται είναι η έννοια της επανάληψης. Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού δεν είναι ένα μεμονωμένο γεγονός. Δεν είναι ένας απλός τυχαίος καβγάς μεταξύ δυο παιδιών στη σχολική αυλή. Επίσης περιλαμβάνει ανισορροπία δύναμης ή εξουσίαςμεταξύ του παιδιού που εκφοβίζει και του παιδιού που εκφοβίζεται.
Πάντα θα πρέπει να θυμόμαστε ότι πίσω από ένα παιδί που εκφοβίζει θα βρεθούν
Σημείο – κλειδί στην εμφάνιση του φαινόμενου αποτελούν τα παιδιά – θεατές. Με την συμπεριφορά τους διευκολύνουν ή λειτουργούν ανασταλτικά στην εμφάνιση του φαινόμενου.
Οι αναμενόμενες αντιδράσεις των υπόλοιπων παιδιών είναι:
Οι συγκεκριμένες αντιδράσεις ενισχύουν την συμπεριφορά του παιδιού που ασκεί βια καθώς με το να γελάσουν / χαμογελάσουν οι υπόλοιποι ή να σχολιάσουν το γεγονός έχει επιτύχει να κερδίσει την προσοχή τους.
Ωρολόγιο πρόγραμμα ολοήμερου 2014-2015
Υπεύθυνος ολοημέρου: Γιώργος Καπερώνης
Υπεύθυνη τμήματος: Καραγιώργου Βίλη
Υπεύθυνος τμήματος: Γαρυφαλλόπουλος Τριαντάφυλλος
Υπεύθυνη τμήματος: Πιλάτου Βάσω
Υπεύθυνος τμήματος: Καλέτσιος Σπύρος
Υπεύθυνη τμήματος: Βίλη Καραγιώργου
Αγαπητά μου παιδιά,
σας καλωσορίζω στη σελίδα του σχολείου μας, στη σελίδα της τάξης μας!
Θα περάσουμε και φέτος μια δημιουργική χρονιά με όμορφες δραστηριότητες και πολλές πολλές γνώσεις!
Καλή πρόοδο σε όλα τα παιδάκια μου!
Η δασκάλα σας
Οι δάσκαλοί μας επέλεξαν αυτόν τον προορισμό διότι ήταν απόλυτα σχετικός με το μάθημα της Ιστορίας της Δ΄δημοτικού.
Όλα όσα είχαμε μάθει και είχαμε ακούσε για το Φίλιππο και τον Μέγα Αλέξανδρο ξετυλίχτηκαν μπροστά μας. Μεταφερθήκαμε σ” εκείνη την εποχή, πληροφορηθήκαμε τόσα πολλά και ανατριχιάσαμε που περπατήσαμε στον κόσμο των νεκρών… τον 4ο αιώνα π.Χ.
Βγάλαμε μια αναμνηστική φωτογραφία, αποχαιρετώντας τον κόσμο των νεκρών και εκτιμώντας τον κόσμο των ζωντανών!
Πραγματοποιήσαμε μια πολλή ενδιαφέρουσα εκπαιδευτική εκδρομή.
Περπατήσαμε στους δρόμους της Λάρισας και γνωρίσαμε από κοντά την αρχαία πόλη. Ζούμε σε μια πόλη με μεγάλη ιστορική και αρχαιολογική αξία και δεν το γνωρίζαμε.
Η περιήγηση ξεκίνησε από τα αρχαία λουτρά, τα οποία είναι κτισμένα έξω από τα τείχη της παλιάς πόλης.
Στη συνέχεια είδαμε τα τείχη και το κάστρο που κάποτε δέσποζε στην άκρη του τείχους.
Κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου γιορτάζουμε την ημέρα του Βιβλίου προς τιμή του συγγραφέα Χανς Κρίστιαν Άντερσεν.
Η αξία του βιβλίου είναι πολύ μεγάλη. Ένα καλό βιβλίο είναι παιχνίδι και χαρά. Τα βιβλία μας συντροφεύουν, μας ευχαριστούν και μας ξεκουράζουν. Το βιβλίο είναι ένα παράθυρο ανοιχτό στον κόσμο απ΄όπου κοιτάζουμε και μαθαίνουμε! Σπίτι χωρίς βιβλία μοιάζει με δωμάτιο χωρίς παράθυρα!
Στο Πολιτιστικό Κέντρο του χωριού μας ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων διοργάνωσε έκθεση βιβλίου. Την επισκεφτήκαμε και στολίσαμε το χώρο με ομαδικές και προσωπικές δημιουργίες μας.
Στο μάθημα της Γλώσσας επεξεργαζόμαστε την ενότητα «Όλοι διαφορετικοί όλοι ίδιοι» και συγκεκριμένα μιλάμε για τα δικαιώματα των παιδιών.
Τα παιδιά έχουν δικαιώματα!
Δικαίωμα στο σεβασμό, στη φροντίδα και στην προστασία.
Γι΄αυτό οι χώρες όλου του κόσμου έφτιαξαν έναν νόμο με τα δικαιώματα των παιδιών που ισχύει παντού: τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
Όλοι μας, μικροί και μεγάλοι, χρειάζεται να ξέρουμε και να προστατεύουμε αυτά τα δικαιώματα.
(κάνω κλικ στη εικόνα)
(κάνω κλικ στην εικόνα και βλέπω την παρουσίαση)
Στο θερινό – καλοκαιρινό ωράριο μπαίνουμε την Κυριακή 27 Μαρτίου, οπότε αλάζει και η ώρα!
Εσείς αλλάξατε τα ρολογάκια σας;
Πρέπει να τα ρυθμίσουμε μια ώρα μπροστά!
Μπορεί να «χάνουμε» έτσι μια ώρα από τον πρωινό μας ύπνο, αλλά «κερδίζουμε» μια ώρα περισσότερο παιχνίδι!
Συγκεκριμένα στις 3:00 το πρωί οι δείκτες των ρολογιών πρέπει να μετακινηθούν μια ώρα μπροστά, δηλαδή στις 4:00.
Η ώρα αλλάζει την τελευταία Κυριακή του Μαρτίου (μια ώρα μπροστά) και την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου (μια ώρα πίσω).
Η θερινή ώρα βασίζεται σε ένα σύστημα που σκοπό έχει την καλύτερη αξιοποίηση του φωτός της ημέρας για εξοικονόμηση ενέργειας.
Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως μέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.
«Bullying» , «εκφοβισμός», «ενδοσχολική βία», «επιθετική παρενόχληση» είναι μερικοί από τους όρους που χρησιμοποιούμε για να εκφράσουμε τη βία που ασκείται σε παιδιά μέσα στο σχολείο χωρίς τη θέλησή τους.
Το θέμα είναι πολύ σοβαρά και αφορά όλους μας!
Τα ψηλά βουνά (του Ζαχαρία Παπαντωνίου)
Εκεί, μέσα στις ομορφιές της φύσης, μαθαίνοντας τις ιστορίες των ανθρώπων που συναντούν, φτιάχνουν μια κοινότητα που εξυμνεί το ομαδικό πνεύμα, την αλληλεγγύη και τον αλληλοσεβασμό, μαθαίνουν να ξεπερνούν στις δυσκολίες της ζωής μέσω της συνεργασίας και της εκτίμησης απέναντι στον άλλο, πάντα με χιούμορ και χωρίς βαρύγδουπες διδαχές.
Το μικρό τσοπανόπουλο, ο Λάμπρος, είναι ο πατέρας του Ζαχαρία Παπαντωνίου που αποφάσισε να αφήσει τα γίδια του και να πάει στην πόλη να μάθει γράμματα. Αργότερα έγινε δάσκαλος!
Με την τάξη μας παρακολουθήσαμε αυτήν την θεατρική παράσταση και καθηλωθήκαμε πραγματικά!
Μεταφερθήκαμε στα βουνά της Ευρυτανίας, μυρίσαμε ρίγανη και θυμάρι και διασκεδάσαμε με τους αστείους χαρακτήρες των παιδιών.
Επίσης προβληματιστήκαμε σχετικά με την καταστροφή των δασών για κερδοσκοπικούς κυρίως λόγους και ευαισθητοποιηθήκαμε οικολογικά.
Ήταν μια παράσταση που θα μας μείνει αξέχαστη!
Στην Ελλάδα, η μυρωδιά της «τσίκνας», δηλαδή η μυρωδιά του καμένου ψημένου κρέατος, έχει δώσει το όνομά της στην Τσικνοπέμπτη. Αυτή είναι η Πέμπτη της δεύτερης εβδομάδας του Τριωδίου, της Κρεατινής. Σύμφωνα με την ορθόδοξη παράδοση, αναμένοντας τη νηστεία της Σαρακοστής και σεβόμενοι τις νηστείες της Τετάρτης και της Παρασκευής, η Τσικνοπέμπτη τοποθετήθηκε ανάμεσα, ως μια ημέρα εκτόνωσης με «τσίκνισμα» και κραιπάλη. Λέγεται μάλιστα Τσικνοπέμπτη ή?Τσικνοπέφτη.
Στο σχολείο μας ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων δεν άφησε να περάσει έτσι αυτή η μέρα και έψησε στην αυλή του σχολείου μας σουβλάκια τα οποία και προσέφερε σε όλους τους μαθητές!!!
Έτσι την Τσικνοπέμπτη τσικνιστήκαμε κανονικά!
Καλέσαμε στο σχολείο μας τον πατέρα μια συμμαθήτριάς μας, που είναι μελισσοκόμος, για να μας μιλήσει για τις μέλισσες και να μας δείξει πώς παρασκευάζουν το μέλι και πώς είναι η αποικία μας κυψέλης.
Φορούσε την ειδική στολή προστασίας από το τσίμπημα της μέλισσας και μας έδειξε όλα τα εργαλεία που χρειάζονται για τη φροντίδα μιας κυψέλης.
Σήμερα το πρωί στο σχολείο μας υποδεχτήκαμε ένα Πυροσβεστικό κλιμάκιο. Στόχος τους ήταν να μας παρουσιάσουν το ρόλο και τις αρμοδιότητες της Πυροσβεστικής υπηρεσίας.
Το πυροσβεστικό όχημα μπήκε στην αυλή του σχολείου με τρεις Πυροσβέστες οι οποίοι με προθυμία μας εξήγησαν ότι η Πυροσβεστική είναι υπεύθυνη, όχι μόνο για τις φωτιές, αλλά κινητοποιείται σε καταστάσεις σεισμού, καταστροφών, πλημμύρων αλλά συνδράμει και στον απεγκλωβισμό από τροχαία ατυχήματα και άλλα.
Ένα στιγμιότυπο από την επίδειξη:
Κάθε δεύτερη ημέρα, της δεύτερης εβδομάδας, του δεύτερου μήνα κάθε χρόνου εορτάζεται η μέρα ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο.
Σκοπός της δράσης αυτής είναι η ευαισθητοποίηση και η αφύπνηση μικρών και μεγάλων σχετικά με την ωφέλεια αλλά και τους κινδύνους που κρύβει η χρήση του διαδικτύου.
Σήμερα το πρωί ξυπνήσαμε και τα είδαμε όλα χιονισμένα!!!
Τα σχολεία δε λειτούργησαν σύμφωνα με απόφαση του Δήμου, αλλά πολλοί από εμάς ξεχυθήκαμε στις γειτονιές μας και παίξαμε με την ψυχή μας!
Η αυλή του σχολείου μας χιονισμένη στις 8:00 το πρωί.
Στο μάθημα της Γλώσσας αναφερόμαστε στην ελιά. Η παρακάτω παρουσίαση αποτελεί αφορμή για ενημέρωση, ιστορική αναδρομή, προβληματισμό και κίνητρο για συζήτηση.
(κάνω κλικ πάνω στην εικόνα)
Οι μαθητές εργάστηκαν ατομικά και συγκέντρωσαν σπουδαίες πληροφορίες, μύθους, ποιήματα, φανταστικές συνεντεύξεις και άλλα πολλά ενδιαφέροντα για την ελιά.
Επίσης φημιούργησαν πίνακες ζωγραφικής και κατασκευές από κορμό και κλαδιά ελιάς.
(Κάνω κλικ πάνω στην εικόνα για να δω τις εργασίες των μαθητών)
Εκεί μας περίμενε ο Αϊ- Βασίλης και ακούσαμε ένα επίκαιρο παραμύθι. Στη συνέχεια γράψαμε τις ευχές μας και τις κρεμάσαμε στο δέντρο των ε
υ
χών.
Ήταν μια όμορφη εκδήλωση στο πνεύμα των Χριστουγέννων.
Ένα συμβολικό παραμύθι και μια πολυ ενδιαφέρουσα παρουσίαση για το Πολυτεχνείο
Για να τα δω κάνω κλικ πάνω στις εικόνες.
Ωραία θα ήταν όλη τη γιορτή μας να μπορούσαμε να την αναρτήσουμε στη σελίδα μας.
Γνωρίζουμε όμως καλά ότι δεν επιτρέπεται να δείχνουμε εικόνες των μαθητών μας στο διαδίκτυο, διότι είναι πολύ επικίνδυνο.
Όποιο παιδάκι επιθυμεί μπορεί να ζητήσει από τη δασκάλα τη γιορτή σε ψηφιακή μορφή (σε στικ USB ή σε DVD) για να τη δει με την οικογένειά του και τους φίλους του.
Στις 13 Νοεμβρίου πραγματοποιήσαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα εκπαιδευτική επίσκεψη στη Λίμνη Κάρλα.
Η πρώτη στάση ήταν στη νότια πλευρά της λίμνης που είδαμε τη σήραγγα της αποστράγγισης, αλλά και το κανάλι της πλήρωσης της λίμνης. Μας εντυπωσίασαν τα πολλά είδη πουλιών που συναντήσαμε σ” αυτό το βιότοπο.
Η δεύτερη στάση ήταν στο Βυζαντινό εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου, όπου ξεκουραστήκαμε, φάγαμε το πρωινό μας και ξεναγηθήκαμε από τον Ιερέα της εκκλησίας. Ο Ιερές μας διάβασε και μία προσευχή για καλή πρόοδο και υγεία!
Η τρίτη στάση ήταν στο Μουσείο της Λίμνης Κάρλας. Εκεί ξεναγηθήκαμε λεπτομερώς και μάθαμε πολλά για τον λιμναίο πολιτισμό μέσα από μακέτες, φωτογραφίες και αναπαραστάσεις των κατοίκων της περιοχής της λίμνης. Ήταν καταπληκτικά και πρωτόγνωρα τα όσα ακούσαμε!
Αλλά και στο μάθημα της Γλώσσας επεξεργαστήκαμε κείμενα από σπουδαίες ελληνίδες συγγραφείς σχετικά με την Εθνική Αντίσταση » Ο Μεγάλος περίπατος του Πέτρου» της Άλκης Ζέη και για την ιταλογερμανική κατοχή «Ο Τζοβάνι» από την » Κόλαση των παιδιών»της Λιλίκας Νάκου.
Και φέτος στο σχολείο μας πραγματοποιήσαμε εκδηλώσεις για την Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού με θεματικό άξονα «Σχολικός αθλητισμός: Συμμετέχω και μαθαίνω τα Ολυμπιακά Ιδεώδη μέσα από τα Ολυμπιακά και Παραολυμπιακαθλήματα». Στο πλαίσιο της φετινής διοργάνωσης στη θέση των μαθημάτων πήραν οι δράσεις που έχουν ως στόχο να ενώσουν τους μαθητές και μέσω των αθλητικών παιχνιδιών να καλλιεργήσουμε ιδανικά όπως η συνεργασία, η δικαιοσύνη, ο σεβασμός.
Καλό είναι να θυμόμαστε καθημερινά το σπίτι μας, που είναι ο πλανήτης μας, και να τον προσέχουμε σαν τα μάτια μας.
Ένας τρόπος είναι να χρησιμοποιούμε όσο το δυνατόν λιγότερο το αυτοκίνητό μας διότι τα καυσαέρια ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα, επομένως το χώρο που ζούμε, αναπνέουμε και παίζουμε.
Στο σχολείο μας δε χάσαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε για τη σοβαρότητα της κατάστασης και να περάσουμε μηνύματα που προστατεύουν τον πλανήτη μας.
Τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τα ποδήλατά μας μπορούν να δώσουν τη λύση που χρειαζόμαστε για μια καλύτερη ζωή.
Τη μέρα αυτή πολλά παιδιά ήρθαμε στο σχολείο με τα ποδήλατά μας. Θα βγαίναμε και στον κεντρικό δρόμο της Νίκαιας για να δώσουμε το μήνυμά μας στος συμπολίτες μας, αλλά η δυνατή βροχή ανέτρεψε τα σχέδιά μας.
Παρόλ” αυτά θυμόμαστε πως μετακινούμαστε με τα πόδια ή με τα ποδήλατά μας και όχι με το αυτοκίνητο, όταν το σπίτι μας είναι κοντά στο σχολείο.
Καλή αρχή σε όλους μας μικρούς και μεγάλους!
Συναντηθήκαμε και φέτος -μετά από ένα όμορφο καλοκαίρι- μέσα σε ένα κλίμα ενθουσιασμού και χαράς.
Μετά την τέλεση του Αγιασμού, είμαστε έτοιμοι με φωτισμένα μυαλά και μεγάλη διάθεση για μάθηση να κατακτήσουμε όλους τους στόχους της Δ τάξης!
Καλή μας πρόοδο, λοιπόν!
Επαναληπτικές ασκήσεις 1ης ενότητας «Ένα ακόμα σκαλί»
Επαναληπτικές ασκήσεις 2ης ενότητας «Ρώτα το νερό τι τρέχει»
Επαναληπτικές ασκήσεις 3ης ενότητας «Εμένα με νοιάζει»
Επαναληπτικές ασκήσεις 5ης ενότητας «Ασφαλώς κυκλοφορώ»
Επαναληπτικές ασκήσεις 6ης ενότητας «Ιστορίες παιδιών
Επαναληπτικές ασκήσεις 1ης ενότητας
Επαναληπτικές ασκήσεις 2ης ενότητας
Επαναληπτικές ασκήσεις 3ης ενότητας
2. Οι Έλληνες δημιουργούν αποικίες
3. Η ποίηση και η θρησκεία των Ελλήνων
6. Τα πολιτεύματα στην αρχαϊκή Ελλάδα
7. Οι δεσμοί που ένωναν τους Έλληνες
8. Η τέχνη της αρχαϊκής εποχής
10. Σπάρτη,η κοινωνία και το πολίτευμα
12. Το παλιό πολίτευμα της Αθήνας
13. Οι νόμοι του Σόλωνα. Ο Πεισίστρατος γίνεται τύραννος.
14. Ο Κλεισθένης θεμελιώνει τη Δημοκρατία
1. Περσικοί Πόλεμοι
15. Το Περσικό κράτος και οι Έλληνες της Μ. Ασίας
19. Η μάχη των Πλαταιών και η ναυμαχία της Μυκάλης
2. Ο χρυσός αιώνας του Περικλή
20. Η Αθήνα γίνεται η πιο ισχυρή πόλη
21. Το πολίτευμα και η κοινωνία της Αθήνας στα χρόνια του Περικλή
22. Η καθημερινή ζωή και η εκπαίδευση των Αθηναίων
23. Ο ΄΄χρυσός αιώνας΄΄ της τέχνης
24. Η Αθήνα γίνεται ΄΄σχολείο της Ελλάδας΄΄
Φέτος στην Ευέλικτη Ζώνη θα ασχοληθούμε με την Ελλάδα μας. Γνωρίζοντας την Ελλάδα θα την αγαπήσουμε ακόμα περισσότερο!
Ξεκινήσαμε με μια δραστηριότητα που ενθουσίασε όλους μας πολύ!
Ο κάθε μαθητής πήρε στα χέρια του από ένα κομμάτι της Ελλάδας και δημιουργήσαμε το χάρτη φτιάχνοντας ένα τεράστιο παζλ.
Αυτός ο χάρτης είναι ο δικός μας, ο ολόδικός μας χάρτης και με αυτή τη δραστηριότητα- που μοιάζει πιο πολύ με παιχνίδι- θα μάθουμε την Ελλάδα μας απ” έξω κι ανακατωτά!!!!
Οι μαθητές έκαναν την έρευνα τους και βρήκαν μύθους , θρύλους, καθώς ήθη και έθιμα από διάφορες περιοχές του κόσμου που τους εντυπωσίασαν περισσότερο. Η εργασία αυτή (ομαδική ή ατομική) έγινε στο πλαίσιο του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος.
Σας τα παρουσιάζουμε!
(κάνω κλικ πάνω στην εικόνα)
Στη Μελέτη Περιβάλλοντος μελετάμε τα ζώα. Ιδιαίτερο ενφιαφέρον μας κίνησαν τα ζώα εκείνα που κοντέυουν να εξαφανιστούν. Γι” αυτό κι εμείς αποφασίσουμε να τα γνωρίσουμε καλύτερα για να τα αγαπήσουμε και να ευαισθητοποιηθούμε περισσότερο σε θέματα οικολογίας.
Επιλέξαμε ο καθένας μόνος του το ζώο που μας ενδιέφερε περισσότερο. Στη συνέχεια οργανώσαμε τις πληροφορίες που διαβάσαμε και δημιουργήσαμε αυτνή την πολύ ενδιαφέρουσα εργασία.
(κάνω κλικ πάνω στην εικόνα και διαβάζω)
Υπεύθυνη τμήματος: Τζήμα Εύη
Η Λάρισα είναι πόλη της Θεσσαλίας και πρωτεύουσα του Νομού Λάρισας. Ο μόνιμος πληθυσμός του Δήμου Λαρισαίων, σύμφωνα με την απογραφή του 2011, ανέρχεται σε 162.591 κατοίκους .
Το όνομα Λάρισα είναι προελληνικό πελασγικής προέλευσης και ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένο στον ελλαδικό χώρο και σημαίνει ισχυρά οχυρωμένος λόφος ή ακρόπολη. Σύμφωνα με τη μυθολογία η πόλη της Λάρισας χτίστηκε στην πελασγική περίοδο από τον Λάρισο, γιο του Πελασγού. Κατοικήθηκε από τα προϊστορικά χρόνια και ήταν μία πλούσια πόλη χάρη στη γεωγραφική της θέση .Ήταν πρωτεύουσα της Πελασγιώτιδας που ήταν μία από τις τέσσερις διοικητικές περιοχές της Θεσσαλίας κατά τον 7ο αι. π.Χ. Στο τέλος του 5ου αιώνα π.Χ η πόλη ακμάζει πολύ και ο πληθυσμός της φτάνει τους 100.000. Αργότερα, όταν τον 4ο αι. π.Χ. οι θεσσαλικές πόλεις ενώθηκαν πολιτικά και οικονομικά και δημιούργησαν ένα ενιαίο κράτος, το Κοινό των Θεσσαλών, η Λάρισα έγινε η έδρα του νέου κράτους. Η ρωμαϊκή Λάρισα αναπτύσσεται νότια και ανατολικά της κλασικής ακροπόλεως (Φρούριο). Στις αρχές του 6ου αι. χτίζεται η βασιλική του Φρουρίου, τιμώμενη στον άγιο Αχίλλειο, στον οποίο αποδίδεται η οργάνωση της χριστιανικής Εκκλησίας τον 4ου αι. Ισχυρό πλήγμα δέχεται η πόλη το 983, όταν αλώνεται από το Βούλγαρο ηγεμόνα Σαμουήλ. Τον 13ο-14ο αιώνα όλη η περιοχή υποβαθμίζεται και χάνει μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Η διαρροή του πληθυσμού είχε ως αποτέλεσμα να έλθουν να εγκατασταθούν χωρίς μάχη οι Τούρκοι. Χτίζεται νέα πόλη, η οποία ονομάζεται Γενί-Σεχίρ (Νέα Πόλη) με κέντρο το Μπαϊρακλί Τζαμί. Χτίζεται το Μπεζεστένι δίπλα στη βασιλική του Αγίου Αχιλλείου, η οποία κατεδαφίζεται.
περισσότερα στο έγγραφο ….ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ
του ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΤΖΙΑΦΑΛΙΑ
Την Ιουστινιάνεια οχύρωση, τη δεξαμενή της οδού Μανωλάκη τη Βασιλική του Αγίου Αχιλλίου και το Α΄ αρχαίο θέατρο Λάρισας είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν οι μαθητές της Δ΄ τάξης Με την ευγενική συνδρομή της αρχαιολόγου της 7ης Εφορίας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Τα παιδιά ξεναγήθηκαν στους χώρους του ιστορικού κέντρου της Λάρισας και ήρθαν σε επαφή με την ιστορία της πόλης.
Αρχή της περιήγησης τα λουτρά της πλατείας Μπλάνα
Διέθετε τρεις χώρους και φαίνεται να σχετίζεται με το εκκλησιαστικό συγκρότημα της βασιλικής της οδού Κύπρου. Θεωρείται πιθανό πως σταμάτησε να λειτουργεί μετά την ολοκλήρωση της παλαιοχριστιανικής οχύρωσης.
Κατά τις εργασίες κατασκευής υπόγειου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων στην Πλατεία Νέας Αγοράς αποκαλύφθηκε τμήμα της ανατολικής πλευράς του τείχους και του προτειχίσματος της πόλης, το οποίο χρονολογείται στην Ιουστινιάνεια περίοδο.
Η βυζαντινή οχύρωση περιέκλειε το λόφο του Φρουρίου και μικρή έκταση στα νότια μέχρι και τη σημερινή κεντρική πλατεία, την περιοχή δηλαδή του σημερινού κέντρου, όπου ήδη από την αρχαιότητα συγκεντρώνονταν τα μεγάλα δημόσια, κοσμικά και θρησκευτικά, κτίρια.
Η οχύρωση αυτή θα μπορούσε να αποδοθεί στον Ιουστινιανό, ο οποίος σύμφωνα με τον ιστορικό Προκόπιο έκτισε νέα τείχη για να προστατέψει την σχεδόν ατείχιστη. Πρόκειται για ισχυρή οχύρωση, από τείχος (πάχ. 2,20-2,40μ ενισχυμένα με πύργους. Μεταξύ του τείχους και του προτειχίσματος παρεμβάλλεται τάφρος, πλάτους 15μ.
Το μεγαλύτερο τμήμα της οχύρωσης, μήκους 30μ., αποκαλύφθηκε στην πλατεία Μπλάνα, ένα μικρότερο με δύο πύργους στην Κεντρική Πλατεία (σημ. κατάστημα Κωτσόβολος), τμήμα τείχους και πύργος στην οδό Λαπιθών και μεγάλο τμήμα μόνο από το προτείχισμα στη συμβολή των οδών Δήμητρας και Νίκης.
Δεύτερος σταθμός «Η Βασιλική του Αγίου Αχιλλίου» στο λόφο του φρουρίου
Αποκαλύφθηκε το 1978 κατά τις εργασίες διαμόρφωσης της υπαίθριας αγοράς της «Τετάρτης». Βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο του λόφου του Φρουρίου, μεταξύ του θεάτρου και του μπεζεστενίου. Ανήκει στον τύπο της τρίκλιτης ξυλόστεγης βασιλικής με νάρθηκα και εξωνάρθηκα. Μέσα και γύρω από το ναό αποκαλύφθηκαν τάφοι, μεταξύ των οποίων τρεις καμαρωτοί και
αρκετοί κιβωτιόσχημοι.
Στο ανατολικό άκρο του βορείου κλίτους διατηρείται πολυτελής καμαρωτός τάφος, ο οποίος ταυτίζεται με
τον τάφο που αναφέρεται στο βίο του Αγίου Αχιλλίου.
Η δεξαμενή
Τρίτος σταθμός της περιήγησης η δεξαμενή όπου οι μαθητές θαύμασαν την πρόσοψή της και συζήτησαν για τη διαχρονική σημασία των υδάτινων πηγών στη ζωή του ανθρώπου.
Η δεξαμενή στα όψιμα ρωμαϊκά και πρώιμα βυζαντινά χρόνια (3ος – 5ος αιώνας μ.Χ.) βρίσκεται στο κέντρο της σύγχρονης πόλης, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο υπόγειο πολυκατοικίας επί της οδού Μανωλάκη 6 Πρόκειται για μεγάλη υπέργεια δεξαμενή, διαστάσεων 33Χ20 μ. και χωρητικότητας 2.350 κ.μ., περίπου. Το μέγεθός της και η χωρητικότητά της την κατατάσσουν ανάμεσα στα μεγάλα δημόσια κοινωφελή έργα που υλοποιήθηκαν στη Λάρισα κατά την όψιμη ρωμαϊκή περίοδο και συνέβαλαν αναμφίβολα στην ανάδειξή της σε πρωτεύουσα της Επαρχίας Θεσσαλίας στα χρόνια του αυτοκράτορα Διοκλητιανού (285-305).
Τελευταίος σταθμός το Α΄ αρχαίο θέατρο
To μεγαλειώδες Α? Αρχαίο Θέατρο της Λάρισας, κατασκευάστηκε στο πρώτο μισό του 3ου αιώνα π.Χ. στις νότιες υπώρειες του λόφου ?Φρούριο?, όπου βρισκόταν η οχυρωμένη Ακρόπολη της αρχαίας πόλης. Λειτούργησε μέχρι το τέλος του 3ου αιώνα ή τις αρχές του 4ου αι. μ.Χ.
Κάτοψη του Α΄αρχαίου θεάτρου
Οι μαθητές της Δ΄ τάξης του Δημοτικού σχολείου Νίκαιας αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με το θέμα της λίμνης Κάρλας και να γνωρίσουμε καλύτερα την περιοχή μας.
Μάθαμε για την Κάρλα τόσα σημαντικά πράγματα που δεν τα γνωρίζαμε έστω κι αν η λίμνη ήταν πολύ κοντά μας κάποτε.
Για τη ζωή των κατοίκων στην περιοχή μας παλιά και σήμερα.
Επισκεφθήκαμε το Μουσείο Λιμναίου Πολιτισμού Κάρλας (πλατεία Καναλίων),ένα καθαρά θεματικό Μουσείο, και γνωρίσαμε την παράξενη πολιτεία του νερού σε καλύβες που δε συναντάται πουθενά αλλού και πως στη λίμνη Κάρλα παλαιότερα ψαράδες ζούσαν το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου πάνω στη λίμνη . Είδαμε πως άλλαξε η ζωή τους μετά την αποξήρανση , όπως και τα προβλήματα που προέκυψαν.
Ενημερωθήκαμε για τους λιμναίους οικισμούς γύρω από τη λίμνη και τις ανασκαφές που γίνονται στην περιοχή Παλαιόσκαλα .
Μάθαμε για το πόσο σημαντικό είναι το νερό στη ζωή μας , για τη λίμνη μας που αποξηράνθηκε, για τις τεχνητή λίμνη που κατασκευάστηκε τα τελευταία χρόνια, για τους βιότοπους της περιοχής .
Στα νερά της λίμνης άκμασε ένας λιμναίος πολιτισμός που η αρχή του χάνεται στα βάθη του χρόνου και το τέλος του έρχεται το 1962 με την αποξήρανση της Κάρλας.
Στο Βόρειο τμήμα της Βοιβηίδας κατοικούσαν σύμφωνα με τη μυθολογία οι Κένταυροι και οι Λαπίθες που μας είναι γνωστοί από τη σύγκρουση μεταξύ τους , την Κενταυρομαχία.
Στην περιοχή ο Ηρακλής έρχεται για να κάνει αποξηραντικά έργα ανοίγοντας ένα κανάλι προς τα Τέμπη.
Ο Εύμηλος, γιος του ΄Αδμητου, βασιλιά των Φερών, με 11 πλοία από τις πόλεις Φερές, Βοίβη, Γλαφυρές και Ιωλκό θα ξεκινήσει για τον Τρωϊκό πόλεμο. Στην Τροία πολέμησε ι ο Πρόθοος με 40 πλοία , και ο Φιλοκτήτης, βασιλιάς της Μελιβοίας, ξακουστός για την ευστοχία του στο τόξο.
Ο θεός Απόλλων περνάει 9 χρόνια στην περιοχή βόσκοντας τα κοπάδια του ΄Αδμητου, τιμωρημένος από τους θεούς.
Εδώ ο Απόλλων είδε τη βασιλοπούλα Κορωνίδα, κόρη του βασιλιά Φλεγύα, της παραλίμνιας πόλης Λακέρειας και από το σμίξιμό τους γεννήθηκε ο Ασκληπιός.
Στην περιοχή της Κάρλας ήρθε και ο Θησέας , και τέλος περνούσαν οι Αμαζόνες καθώς κατέβαιναν για να χτυπήσουν το βασίλειο των Αθηνών καθώς αναφέρει ο Πλούταρχος .
Μαθετε περισσότερα για το νερό και τη σωστή διαχείριση παρέα με τον σταγονούλη
Μια σταγονοπαρέα στη λίμνη μας
Μια ιστορία από το Κ.Π.Ε. ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
Kεφάλαιο 2. H παράδοσή μας:Mύθοι και θρύλοι
Κόκκινη κλωστή δεμένη
στην ανέμη τυλιγμένη
δώσ” της κλώτσο να γυρίσει
παραμύθι ν” αρχινήσει?
Οι μαθητές παρουσιάζουν μύθους και θρύλους απο την ανεξάντλητη παράδοση του τόπου μας
Οι μαθητές συνεχίζουν να δημοσιεύουν και άλλους μύθους από την παράδοση μας!
Η εικόνα της Γέννησης του Ιησού.
Κάλαντα, ευχές και παινέματα Χριστουγέννων
Χριστούγεννα Ηχητικά αποσπάσματα [πηγή: Μυριόβιβλος]
Να σου πω μια ιστορία Μικρός Αναγνώστης
του Βαγγέλη Ηλιόπουλου, σε εικονογράφηση Κιάρας Φεντέλε,εκδόσεις Πατάκη. Διαβάζει η ηθοποιός Λουκία Μιχαλοπούλου.
του Βαγγέλη Ηλιόπουλου, σε εικονογράφηση Κιάρας Φεντέλε,εκδόσεις Πατάκη. Διαβάζει η ηθοποιός Λουκία Μιχαλοπούλου.
με τη φωνή του ηθοποιού Γιάννη Καλαβριανού.εκδόσεις susaeta.
του Βαγγέλη Τασιόπουλου, σε εικονογράφηση Χρήστου Δήμου,εκδόσεις Σύγχρονοι Ορίζοντες. Διαβάζει ο ηθοποιός Γιώργος Γλάστρας.
Ο Μάνος Κοντολέων μας αφηγείται ένα χειμωνιάτικο παραμύθι με τίτλο «Ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει» από τη συλλογή Έξι φίλοι και ένα δώρο, Εκδόσεις Πατάκη, 2007.
Η εικονογράφηση είναι της Λίλας Καλογερή.
Η ευαγγελική αφήγηση αναφέρεται στη γέννηση του ΙΗΣΟΥ και στην εμφάνιση των αγγέλων στους βοσκούς. Παράλληλα προβάλλονται διαδοχικά πλάνα από αγιογραφίες που αφορούν στη θεματολογία του χωρίου και ακούγονται βυζαντινά τροπάρια και τα Κρητικά κάλαντα των Χριστουγέννων.
Η εκπομπή τα «Βυζαντινά Χριστούγεννα» αναδεικνύει το μήνυμα της γέννησης του ΘΕΑΝΘΡΩΠΟΥ. Παρατίθενται ευαγγελικές περικοπές από την Αγία Γραφή σχετικές με τη γέννηση του ΙΗΣΟΥ. Στη συνέχεια, γίνεται αναφορά στις παραβολές και στα θαύματά Του, όπως αυτά παραδόθηκαν από τους Ευαγγελιστές. Παράλληλα, προβάλλονται βυζαντινές, μεταβυζαντινές και νεότερες αγιογραφίες από ναούς της Ελλάδας. Την αφήγηση συνοδεύουν βυζαντινά τροπάρια και κάλαντα από διάφορες περιοχές της Ελλάδας.
Οι μαθητές του Δ1 παρουσιάζουν τα βιβλία που διάβασαν τις διακοπές των Χριστουγέννων
Η εξέγερση του Πολυτεχνείου το 1973 ήταν μια μαζική και δυναμική εκδήλωση της λαϊκής αντίθεσης στο καθεστώς της Χούντας των Συνταγματαρχών.
Η οργή του λαού ενάντια στους φασίστες φάνηκε με τον ξεσηκωμό του Πολυτεχνείου. Εκεί φοιτητές και μαθητές ενώθηκαν με το λαό και ύψωσαν το κορμί και την ψυχή τους απέναντι στα τανκ για τη Λευτεριά, τη Δημοκρατία .
Ενότητα 1η, Μάθημα 1ο: Ο Σεπτέμβρης
Ενότητα 1η, Μάθημα 3ο: Ένα ακόμα σκαλί
Ιστορίες παιδιών
Κορίτσι
Δύο συ και τρία γω, Χοπ! αν κάνω δεξιά
πράσινο πεντόβολο* πέφτω πάνω στη ροδιά.
μπαίνω μέσα στον μπαξέ, Χοπ! αν κάνω αριστερά
γεια σου, κύριε Μενεξέ. πάνω στη βατομουριά.
Σιντριβάνι και νερό Το ?να χέρι μου κρατεί
και χαμένο μου όνειρο. μέλισσα θεόρατη,
Τζίντζιρας τζιντζίρισε, τ? άλλο στον αέρα πιάνει
το ροδάνι γύρισε. πεταλούδα που δαγκάνει
Βαπόρι στολισμένο βγαίνει στα βουνά
κι αρχίζει τις μανούβρες «βίρα-μάινα»Την άγκυρα φουντάρει στις κουκουναριές
φορτώνει φρέσκο αέρα κι απ? τις δυο μεριέςΕίναι από μαύρη πέτρα κι είναι απ? όνειρο
κι έχει λοστρόμο αθώο ναύτη πονηρόΑπό τα βάθη φτάνει τους παλιούς καιρούς
βάσανα ξεφορτώνει κι αναστεναγμούςΈλα Χριστέ και Κύριε λέω κι απορώ
τέτοιο τρελό βαπόρι τρελοβάπορο
Το τρελοβάπορο είναι ένα ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη από τη ποιητική συλλογή ?Ηλιος ο πρώτος? που δημοσιεύθηκε το 1943. Γράφτηκε την περίοδο της Γερμανικής κατοχής. Παρ? όλα αυτά είναι ένα ποίημα αισιόδοξο και εμπνέει ελπίδα για το μέλλον.Το ποίημα «Το τρελοβάπορο» κρύβει νοήματα διαφορετικά από εκείνα που δηλώνουν οι λέξεις του. Το τρελοβάπορο συμβολίζει την Ελλάδα, η οποία ταξιδεύει μέσα στο χρόνο και την ιστορία. Το ταξίδι του βαποριού αρχίζει παράδοξα.
Ο Αδερφός της Ασπασίας
Παρουσίαση του βιβλίου Από την μαθήτρια Μαριλένα Κορέλη
kόμικς – Μάθε κι αυτό
Οι ιστορίες με λέξεις και εικόνες στη σειρά, αυτό που γενικά ονομάζουμε ?comics?, παίρνουν διαφορετικά ονόματα, ανάλογα με τη μορφή έκδοσής τους, αλλά και τη χώρα καταγωγής τους.
Comic Strip
Τα comic strips είναι μικρές ιστορίες, με αρχή, μέση και τέλος, που εξιστορούνται, συνήθως, σε τρία ή τέσσερα καρέ. Εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στις σελίδες των εφημερίδων.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα comic strip είναι το Peanuts του Charles M. Schulz.
Comic ή comic book
Με αυτό τον όρο, περιγράφουν οι Αμερικάνοι και οι Βρετανοί τις πιο μεγάλες σε έκταση ιστορίες, που δημοσιεύονται, συνήθως, σε συνέχειες και μοιάζουν με περιοδικά. Πωλούνται σε βιβλιοπωλεία και περίπτερα, ενώ από τους Έλληνες συλλέκτες θα τα ακούσετε να ονομάζονται ?τεύχη?. Πολλές φορές, τα τεύχη μιας σειράς comic εκδίδονται όλα μαζί σε ένα μεγαλύτερο τόμο, που ονομάζεται trade paperback. Ο όρος αυτός ευθύνεται, σε μεγάλο βαθμό, για την ταύτιση των comics με τις κωμικές (αστείες) ιστορίες και μόνο.
Graphic Novel
Είναι ο όρος που χρησιμοποιείται πιο συχνά, όταν θέλουμε να περιγράψουμε μια μεγαλύτερη, ολοκληρωμένη ιστορία comic, που εκδίδεται με τη μορφή βιβλίου. Η εμφάνιση τέτοιων εκδόσεων, άλλαξε την αντίληψη που είχαν βιβλιοθήκες, βιβλιοπωλεία και κοινό, για το εύρος και την ποιότητα των ιστοριών της 9ης Τέχνης.
Bande Dessin?e
Είναι η ονομασία των comics στο Βέλγιο και τη Γαλλία. Συνήθως, είναι σκληρόδετοι τόμοι, σε μέγεθος Α4, που περιλαμβάνουν μια ολοκληρωμένη ιστορία, ή ιστορίες σε συνέχειες. Ο όρος αυτός, που σημαίνει ?λωρίδες με εικόνες στη σειρά?, ίσως είναι και ο πιο κοντινός ορισμός στην έννοια των comics.
Εφευρέσεις που άλλαξαν τον κόσμο
η εφεύρεση (ΟΥΣ.)
καθετί καινούριο που έχει σκεφτεί ο άνθρωπος να κατασκευάσει
Το τηλέφωνο είναι χρήσιμη εφεύρεση.
ΣΥΓΓ.: εφευρέτης, εφευρετικός, εφεύρημα, εφευρίσκω
ο εφευρέτης,
θηλ. η εφευρέτρια (ΟΥΣ.)αυτός που πρώτος σκέφτηκε να φτιάξει μία μηχανή, ένα εργαλείο κτλ.
Ο Βατ είναι ο εφευρέτης της ατμομηχανής.
ΣΥΓΓ:. εφεύρεση
Άννα Βακαλοπούλου, Το πρώτο μου λεξικό για το δημοτικό,
εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 2000
ΠΡΩΤΕΣ ΕΦΕΥΡΕΣΕΙΣ
Όλα ξεκίνησαν όταν ο πρωτόγονος άνθρωπος αναγκάστηκε για να επιβιώσει να γίνει πιο επινοητικός. Έτσι έκανε τις πρώτες εφευρέσεις οι οποίες έκαναν πιο εύκολη τη ζωή του.
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ
Συγκεντρώστε πληροφορίες και εικόνες από εγκυκλοπαίδειες, από διάφορα περιοδικά και από το διαδίκτυο για τις πιο σημαντικές εφευρέσεις του ανθρώπου. Συζητήστε στην τάξη και διαλέξτε μια εφεύρεση που εσείς θεωρείτε σπουδαία.
Ατμομηχανή
Ένα βιβλίο για τη φιλία και τη μετανάστευση
Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΜΕΤΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΑΝΑΛΗΨΗ
Χριστός Ανέστη εκ νεκρών,
θανάτω θάνατον πατήσας
και τοις εν τοις μνήσασιν, ζωήν χαρισάμενος
Ανάστασιν Χριστού θεασάμενοι,
προσκυνήσωμεν Άγιον, Κύριον, Ιησούν τον μόνον αναμάρτητον.
Τον Σταυρόν Σου, Χριστέ, προσκυνήσωμεν
και την Αγίαν Σου Ανάστασιν υμνούμεν και δοξάζομεν.
Συ γαρ ει ο Θεός ημών,
εκτός Σου άλλον ουκ οίδαμεν,
το όνομά σου ονομάζομεν.
Δεύτε, πάντες οι πιστοί, προσκυνήσωμεν
την του Χριστού Αγίαν Ανάστασιν.
Ιδού γαρ ήλθεν δια του Σταυρού χαρά εν όλω τω κόσμω.
Δια παντός ευλογούντες τον Κύριον,
υμνούμεν την Ανάστασιν Αυτού.
Σταυρόν γαρ υπομείνας δι” ημάς,
θανάτω, θάνατον ώλεσεν.
Αναστάς ο Ιησούς από του τάφου, καθώς προείπεν,
έδωκεν ημίν την αιώνιον ζωήν και το μέγα έλεος.
![]() |
ΓΕΦΥΡΑ ΚΑΛΟΡΕΜΑ |
![]() |
ΓΕΦΥΡΑ ΒΡΥΧΩΝΑ |
Για την ιστορία?
Στα τέλη του 19ου αιώνα, στα πλαίσια της πολιτικής του Χαρίλαου Τρικούπη περί σιδηροδρόμων, κατασκευάστηκε το Θεσσαλικό δίκτυο (πλάτους 1 μέτρου) που συνέδεε το λιμάνι του Βόλου με το Βελεστίνο και στη συνέχεια με τη Λάρισα, τα Φάρσαλα, τη Καρδίτσα, τα Τρίκαλα και τη Καλαμπάκα.
Το ιστορικό τρενάκι που παλαιότερα διένυε την απόσταση Βόλος ? Μηλιές, κυλούσε πάνω στον επίσης ιστορικό σιδηρόδρομο του οποίου η κατασκευή άρχισε το 1892, με πρώτο το κομμάτι μέχρι τα Λεχώνια, για να παραδοθεί τελικά το 1896. Το υπόλοιπο κομμάτι μέχρι τις Μηλιές κατασκευάστηκε στη συνέχεια, για να τεθεί σε λειτουργία το 1903. Την επίβλεψη της κατασκευής του σιδηροδρομικού δικτύου είχε ο Εβαρίστο Ντε Κίρικο, ο πατέρας του γνωστού ζωγράφου Τζόρτζιο ντε Κίρικο, ο οποίος γεννήθηκε στο Βόλο.Στα έργα κατασκευής του δικτύου, ο μικρός τότε Ντε Κίρικο ήταν εκεί, παρατηρώντας το μέσο που έμελλε αργότερα να τον εμπνέει και να συνοδεύει σταθερά τις δημιουργίες του.
ΙΣΤΟΡIΑ Δ΄ ΤΑΞΗΣ
Η Σπαρτιατική φάλαγγα
Η κάθοδος των Δωριέων – άσκηση
Οι Έλληνες δημιουργούν Αποικίες
ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΟΥ ΣΟΛΩΝΑ – Ο ΠΕΙΣΙΣΤΡΑΤΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΥΡΑΝΝΟΣ
ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΟΥ ΣΟΛΩΝΑ – Ο ΠΕΙΣΙΣΤΡΑΤΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΥΡΑΝΝΟΣ
ΠΑΙΧΝΙΔΙ – Η ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΑ
απάντησε σωστά στις ερωτήσεις ΚΛΙΚ
Η μάχη των Θερμοπυλών
Οι θερμές πηγές στις Πύλες ?Θερμοπύλες
ΟΙ ΠΕΡΣΕΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΤΡΑΧΙΝΑΣ
Η μάχη των Θερμοπυλών το 480 π.χ
χώρος διεξαγωγής της μάχης σήμερα
προς τιμήν των Τριακοσίων Σπαρτιατών και του Βασιλιά Λεωνίδα που έπεσαν ηρωικά στο πεδίο της μάχης, ο Σιμωνίδης έγραψε:
«Ω ΞΕΙΝ, ΑΓΓΕΛΕΙΝ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΟΙΣ ΟΤΙ ΤΗΔΕ ΚΕΙΜΕΘΑ ΤΟΙΣ ΚΕΙΝΩΝ ΡΗΜΑΣΙ ΠΕΙΘΟΜΕΝΟΙ»
(Ξένε, να πεις στους Λακεδαιμόνιους ότι είμαστε εδώ θαμμένοι υπακούοντας στους νόμους τους)
«Ακούστε τη μοίρα σας, κάτοικοι της πλατιάς έκτασης της Σπάρτης,
είτε η ένδοξη, τιμημένη πόλη σας θα λεηλατηθεί από τους γιους του Περσέα ή, αν δεν γίνει αυτό,
ολόκληρη η γη του Λακεδαίμονα θα θρηνήσει
το θάνατο ενός βασιλιά του οίκου του Ηρακλή.
Ούτε η δύναμη των λιονταριών ούτε των ταύρων δεν θα τον συγκρατήσει, αν έρθει εναντίον του,
γιατί έχει τη δύναμη του Δία.
Και λέγω ότι δεν θα σταματήσει,
ώσπου να καταστρέψει το ένα απ? τα δυο.»
Ηροδότου Ιστορία