Δ1

 

Υπεύθυνη τμήματος: Τζήμα Εύη


ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ

Η Λάρισα είναι πόλη της Θεσσαλίας και πρωτεύουσα του Νομού Λάρισας. Ο μόνιμος πληθυσμός του Δήμου Λαρισαίων, σύμφωνα με την απογραφή του 2011, ανέρχεται σε 162.591 κατοίκους .

Η Λάρισα

Το όνομα Λάρισα είναι προελληνικό πελασγικής προέλευσης και ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένο στον ελλαδικό χώρο και σημαίνει ισχυρά οχυρωμένος λόφος ή ακρόπολη. Σύμφωνα με τη μυθολογία η πόλη της Λάρισας χτίστηκε στην πελασγική περίοδο από τον Λάρισο, γιο του Πελασγού.    Κατοικήθηκε από τα προϊστορικά χρόνια και ήταν μία πλούσια πόλη χάρη στη γεωγραφική της θέση .Ήταν πρωτεύουσα  της Πελασγιώτιδας που ήταν μία από τις τέσσερις διοικητικές περιοχές της Θεσσαλίας κατά  τον 7ο αι. π.Χ.   Στο τέλος του 5ου αιώνα π.Χ η πόλη ακμάζει πολύ και ο πληθυσμός της φτάνει τους 100.000. Αργότερα, όταν τον 4ο αι. π.Χ. οι θεσσαλικές πόλεις ενώθηκαν πολιτικά και  οικονομικά και δημιούργησαν ένα ενιαίο κράτος, το Κοινό των Θεσσαλών, η Λάρισα έγινε η έδρα του νέου κράτους.  Η ρωμαϊκή Λάρισα αναπτύσσεται νότια και ανατολικά της κλασικής ακροπόλεως (Φρούριο).    Στις αρχές του 6ου αι. χτίζεται η βασιλική του Φρουρίου, τιμώμενη στον άγιο Αχίλλειο, στον οποίο αποδίδεται η οργάνωση της χριστιανικής Εκκλησίας τον 4ου αι.  Ισχυρό πλήγμα δέχεται η πόλη το 983, όταν αλώνεται από το Βούλγαρο ηγεμόνα Σαμουήλ.  Τον  13ο-14ο αιώνα όλη η περιοχή υποβαθμίζεται και χάνει μεγάλο μέρος του πληθυσμού.  Η διαρροή του πληθυσμού είχε ως αποτέλεσμα να έλθουν να εγκατασταθούν χωρίς μάχη οι Τούρκοι. Χτίζεται νέα πόλη, η οποία ονομάζεται Γενί-Σεχίρ (Νέα Πόλη) με κέντρο το Μπαϊρακλί Τζαμί. Χτίζεται το Μπεζεστένι δίπλα στη βασιλική του Αγίου Αχιλλείου, η οποία κατεδαφίζεται.

περισσότερα στο έγγραφο ….ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ

«Η Θεσσαλική γη από την αρχαιότητα ως το Βυζάντιο «

του ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ  ΤΖΙΑΦΑΛΙΑ

Περιήγηση στο ιστορικό κέντρο της Λάρισας

Την Ιουστινιάνεια οχύρωση, τη δεξαμενή της οδού Μανωλάκη τη Βασιλική του Αγίου Αχιλλίου και το Α΄ αρχαίο θέατρο Λάρισας είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν οι μαθητές της Δ΄ τάξης Με την ευγενική συνδρομή της αρχαιολόγου της 7ης Εφορίας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Τα παιδιά ξεναγήθηκαν στους χώρους του ιστορικού κέντρου της Λάρισας και ήρθαν σε επαφή με την ιστορία της πόλης.

loytra

 Αρχή της περιήγησης τα λουτρά της DSCN0074 (640x480)πλατείας Μπλάνα

Διέθετε τρεις χώρους και φαίνεται να σχετίζεται με το εκκλησιαστικό συγκρότημα της βασιλικής της οδού Κύπρου. Θεωρείται πιθανό πως σταμάτησε να λειτουργεί μετά την ολοκλήρωση της παλαιοχριστιανικής οχύρωσης.

 

Ιουστινιάνεια οχύρωση
τείχος

DSCN0073 (640x480)

Ιουστινιάνεια οχύρωση

Κατά τις εργασίες κατασκευής υπόγειου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων στην Πλατεία Νέας Αγοράς αποκαλύφθηκε τμήμα της ανατολικής πλευράς του τείχους και του προτειχίσματος της πόλης, το οποίο χρονολογείται στην Ιουστινιάνεια περίοδο.
Η βυζαντινή οχύρωση περιέκλειε το λόφο του Φρουρίου και μικρή έκταση στα νότια μέχρι και τη σημερινή κεντρική πλατεία, την περιοχή δηλαδή του σημερινού κέντρου, όπου ήδη από την αρχαιότητα συγκεντρώνονταν τα μεγάλα δημόσια, κοσμικά και θρησκευτικά, κτίρια.
Η οχύρωση αυτή θα μπορούσε να αποδοθεί στον Ιουστινιανό, ο οποίος σύμφωνα με τον ιστορικό Προκόπιο έκτισε νέα τείχη για να προστατέψει την σχεδόν ατείχιστη. Πρόκειται για ισχυρή οχύρωση, από τείχος (πάχ. 2,20-2,40μ ενισχυμένα με πύργους. Μεταξύ του τείχους και του προτειχίσματος παρεμβάλλεται τάφρος, πλάτους 15μ.
Το μεγαλύτερο τμήμα της οχύρωσης, μήκους 30μ., αποκαλύφθηκε στην πλατεία Μπλάνα, ένα μικρότερο με δύο πύργους στην Κεντρική Πλατεία (σημ. κατάστημα Κωτσόβολος), τμήμα τείχους και πύργος στην οδό Λαπιθών και μεγάλο τμήμα μόνο από το προτείχισμα στη συμβολή των οδών Δήμητρας και Νίκης.

Δεύτερος σταθμός   «Η Βασιλική του Αγίου Αχιλλίου» στο λόφο του φρουρίου

agios achillios - panoramaΑποκαλύφθηκε το 1978 κατά τις εργασίες διαμόρφωσης της υπαίθριας αγοράς της «Τετάρτης». Βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο του λόφου του Φρουρίου, μεταξύ του θεάτρου και του μπεζεστενίου. Ανήκει στον τύπο της τρίκλιτης ξυλόστεγης βασιλικής με νάρθηκα και εξωνάρθηκα. Μέσα και γύρω από το ναό αποκαλύφθηκαν τάφοι, μεταξύ των οποίων τρεις καμαρωτοί και kamarwtos tafos agiou axilliouαρκετοί κιβωτιόσχημοι.

ψηφιδωτό

ψηφιδωτό

Στο ανατολικό άκρο του βορείου κλίτους διατηρείται πολυτελής καμαρωτός τάφος, ο οποίος ταυτίζεται με
τον τάφο που αναφέρεται στο βίο του Αγίου Αχιλλίου.

dejamen;h

Η δεξαμενή

Τρίτος σταθμός της περιήγησης η δεξαμενή όπου οι μαθητές  θαύμασαν την πρόσοψή της και συζήτησαν για τη διαχρονική σημασία των υδάτινων πηγών στη ζωή του ανθρώπου.

Η δεξαμενή  στα όψιμα ρωμαϊκά και πρώιμα βυζαντινά χρόνια (3ος – 5ος αιώνας μ.Χ.) βρίσκεται στο κέντρο της σύγχρονης πόλης, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο υπόγειο πολυκατοικίας επί της οδού Μανωλάκη 6 Πρόκειται για μεγάλη υπέργεια δεξαμενή, διαστάσεων 33Χ20 μ. και χωρητικότητας 2.350 κ.μ., περίπου. Το μέγεθός της και η χωρητικότητά της την κατατάσσουν ανάμεσα στα μεγάλα δημόσια κοινωφελή έργα που υλοποιήθηκαν στη Λάρισα κατά την όψιμη ρωμαϊκή περίοδο και συνέβαλαν αναμφίβολα στην ανάδειξή της σε πρωτεύουσα της Επαρχίας Θεσσαλίας στα χρόνια του αυτοκράτορα Διοκλητιανού (285-305).

Τελευταίος σταθμός το Α΄ αρχαίο θέατρο
To μεγαλειώδες Α’ Αρχαίο Θέατρο της Λάρισας, κατασκευάστηκε στο πρώτο μισό του 3ου αιώνα π.Χ. στις νότιες υπώρειες του λόφου “Φρούριο”, όπου βρισκόταν η οχυρωμένη Ακρόπολη της αρχαίας πόλης. Λειτούργησε μέχρι το τέλος του 3ου αιώνα ή τις αρχές του 4ου αι. μ.Χ.

ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΛΑΡΙΣΑΣ

Α΄ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΛΑΡΙΣΑΣ

Αρχαία θέατρα της Λάρισας

Κάτοψη του Α΄αρχαίου θεάτρου

αρχαίο θέατρο Λάρισας κάτοψη

 ακολούθησε με στα    …Θέατρα Λάρισας

 


Η λίμνη Κάρλα

Οι μαθητές της Δ΄ τάξης του Δημοτικού σχολείου Νίκαιας  αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με το θέμα της λίμνης Κάρλας και να γνωρίσουμε καλύτερα την περιοχή μας.

λίμνη Κάρλα

λίμνη Κάρλα

Μάθαμε για την Κάρλα  τόσα σημαντικά πράγματα που δεν τα γνωρίζαμε έστω κι αν η λίμνη ήταν πολύ κοντά μας κάποτε.

Λίμνη Κάρλα

Λίμνη Κάρλα

Για τη ζωή των κατοίκων στην περιοχή μας παλιά και σήμερα.

Επισκεφθήκαμε το Μουσείο Λιμναίου Πολιτισμού Κάρλας  (πλατεία Καναλίων),ένα καθαρά θεματικό Μουσείο, και γνωρίσαμε την παράξενη πολιτεία του νερού  σε καλύβες που δε συναντάται πουθενά αλλού και  πως στη λίμνη Κάρλα παλαιότερα ψαράδες ζούσαν το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου πάνω στη λίμνη .  Είδαμε πως άλλαξε η ζωή τους μετά την αποξήρανση , όπως και τα προβλήματα που προέκυψαν.ψαράδες Κάρλας

Ενημερωθήκαμε για τους λιμναίους οικισμούς γύρω από τη λίμνη και τις ανασκαφές που γίνονται στην περιοχή Παλαιόσκαλα .

Μάθαμε για το πόσο σημαντικό είναι το νερό στη ζωή μας , για τη λίμνη μας που αποξηράνθηκε, για τις τεχνητή λίμνη που κατασκευάστηκε τα τελευταία χρόνια, για τους βιότοπους της περιοχής . karla-poulia

20151113_093711

 

 

 

 

Η ιστορία της λίμνης

Στα νερά της λίμνης άκμασε ένας λιμναίος πολιτισμός που η αρχή του χάνεται στα βάθη του χρόνου και το τέλος του έρχεται το 1962 με την αποξήρανση της Κάρλας.

  • Για πολλές γενιές οι κάτοικοι της παραλίμνιας περιοχής ήταν αποκλειστικά ψαράδες και ζούσαν κυριολεκτικά στη αγκαλιά της λίμνης μέσα σε καλύβες για εννιά μήνες περίπου κάθε έτος. Επέστρεφαν στο χωριό την Κυριακή των Βαΐων, για να ξαναγυρίσουν και πάλι στη λίμνη το Δεκαπενταύγουστο. Το ενδιάμεσο αυτό διάστημα, απαραίτητο για να αναπτυχθεί ο γόνος των ψαριών ονομάζονταν απεργία.
  • Στην υδάτινη πολιτεία άνθρωποι, ζώα και φυτά σε αρμονική σύνθεση: οι ψαράδες με πρωτότυπες χωρίς καρίνα βάρκες, τις καλύβες, τα ψάρια, τα πουλιά. Η Κάρλα είχε και πολλά είδη ψαριών, τα περίφημα καρλιώτικα ή καρλίσια ψάρια.

Στο Βόρειο τμήμα της Βοιβηίδας κατοικούσαν σύμφωνα με τη μυθολογία οι Κένταυροι και οι Λαπίθες που μας είναι γνωστοί από τη σύγκρουση μεταξύ τους , την Κενταυρομαχία.
Στην περιοχή ο Ηρακλής έρχεται για να κάνει αποξηραντικά έργα ανοίγοντας ένα κανάλι προς τα Τέμπη.
Ο Εύμηλος, γιος του ΄Αδμητου, βασιλιά των Φερών, με 11 πλοία από τις πόλεις Φερές, Βοίβη, Γλαφυρές και Ιωλκό θα ξεκινήσει για τον Τρωϊκό πόλεμο. Στην Τροία πολέμησε ι ο Πρόθοος με 40 πλοία ,  και ο Φιλοκτήτης, βασιλιάς της Μελιβοίας, ξακουστός για την ευστοχία του στο τόξο.
Ο θεός Απόλλων περνάει 9 χρόνια στην περιοχή βόσκοντας τα κοπάδια του ΄Αδμητου, τιμωρημένος από τους θεούς.ΑσκληπιόςΑπόλλων
Εδώ ο Απόλλων είδε τη βασιλοπούλα Κορωνίδα, κόρη του βασιλιά Φλεγύα, της παραλίμνιας πόλης Λακέρειας και από το σμίξιμό τους γεννήθηκε ο Ασκληπιός.
Στην περιοχή της Κάρλας ήρθε και ο Θησέας ,  και τέλος περνούσαν οι Αμαζόνες καθώς κατέβαιναν για να χτυπήσουν το βασίλειο των Αθηνών καθώς αναφέρει ο Πλούταρχος .


Ο σταγονούλης

Ο σταγονούλης

Ο σταγονούλης κάνε κλικ

Μαθετε περισσότερα για το νερό και τη σωστή διαχείριση παρέα με τον σταγονούλη

Ο κύκλος του νερού

Ο κύκλος του νερού

Μια σταγονοπαρέα στη λίμνη μας 

Μια ιστορία από το Κ.Π.Ε. ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ

Μια σταγονοπαρέα στη λίμνη μας

κάνε κλικ στην εικόνα


Kεφάλαιο 2. H παράδοσή μας:Mύθοι και θρύλοι

Κόκκινη κλωστή δεμένη
στην ανέμη τυλιγμένη
δώσ” της κλώτσο να γυρίσει
παραμύθι ν” αρχινήσει…

MYΘOI

Οι μαθητές παρουσιάζουν μύθους και θρύλους απο την ανεξάντλητη παράδοση του τόπου μας

ΠΑΡΑΔΟΣΗ

ο μύθος της Περσεφόνης

Ο ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΣΕΦΟΝΗΣ

Ο ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΣΕΦΟΝΗΣ

Οι μαθητές συνεχίζουν να δημοσιεύουν και άλλους μύθους από την παράδοση μας!

Το Λιοντάρι και το Ποντίκι

Ησιόνη

 


ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

Η εικόνα της Γέννησης του Ιησού.

Κάλαντα, ευχές και παινέματα Χριστουγέννων

Χριστούγεννα Πρωτούγεννα

Χριστούγεννα Ηχητικά αποσπάσματα [πηγή: Μυριόβιβλος]

Να σου πω μια ιστορία Μικρός Αναγνώστης

Πού πήγαν τα Χριστούγεννα;

Πού πήγαν τα Χριστούγεννα;

του Βαγγέλη  Ηλιόπουλου, σε εικονογράφηση Κιάρας Φεντέλε,εκδόσεις Πατάκη. Διαβάζει η ηθοποιός Λουκία Μιχαλοπούλου.

του Βαγγέλη  Ηλιόπουλου, σε εικονογράφηση Κιάρας Φεντέλε,εκδόσεις Πατάκη. Διαβάζει η ηθοποιός Λουκία Μιχαλοπούλου.

Μαγεία των Χριστουγέννων

Μαγεία των Χριστουγέννων

με τη φωνή του ηθοποιού Γιάννη Καλαβριανού.εκδόσεις susaeta.

 

Ο καλικάντζαρος που έχασε το δρόμο

του Βαγγέλη  Τασιόπουλου, σε εικονογράφηση Χρήστου Δήμου,εκδόσεις Σύγχρονοι Ορίζοντες. Διαβάζει ο ηθοποιός Γιώργος Γλάστρας.

Ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει

Ο Μάνος Κοντολέων μας αφηγείται ένα χειμωνιάτικο παραμύθι με τίτλο «Ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει» από τη συλλογή Έξι φίλοι και ένα δώρο, Εκδόσεις Πατάκη, 2007.
Η εικονογράφηση είναι της Λίλας Καλογερή.

 

 

 

 

Βυζαντινά Χριστούγεννα

Η ευαγγελική αφήγηση αναφέρεται στη γέννηση του ΙΗΣΟΥ και στην εμφάνιση των αγγέλων στους βοσκούς. Παράλληλα προβάλλονται διαδοχικά πλάνα από αγιογραφίες που αφορούν στη θεματολογία του χωρίου και ακούγονται βυζαντινά τροπάρια και τα Κρητικά κάλαντα των Χριστουγέννων.

Η εκπομπή τα «Βυζαντινά Χριστούγεννα» αναδεικνύει το μήνυμα της γέννησης του ΘΕΑΝΘΡΩΠΟΥ. Παρατίθενται ευαγγελικές περικοπές από την Αγία Γραφή σχετικές με τη γέννηση του ΙΗΣΟΥ. Στη συνέχεια, γίνεται αναφορά στις παραβολές και στα θαύματά Του, όπως αυτά παραδόθηκαν από τους Ευαγγελιστές. Παράλληλα, προβάλλονται βυζαντινές, μεταβυζαντινές και νεότερες αγιογραφίες από ναούς της Ελλάδας. Την αφήγηση συνοδεύουν βυζαντινά τροπάρια και κάλαντα από διάφορες περιοχές της Ελλάδας.

 

 

 


φιλαναγνωσία

Οι μαθητές του Δ1 παρουσιάζουν τα βιβλία που διάβασαν τις διακοπές των Χριστουγέννων

Ο Ζώζι και η ποντικο Μόνα Λίζα

Ο Ζώζι και η ποντικο Μόνα Λίζα

 

Η Πολυάννα παντρεμένη

Η Πολυάννα παντρεμένη

Ζήτω η αγάπη

Ζήτω η αγάπη

Το παιδί που δεν αγαπούσε τα βιβλία

Το παιδί που δεν αγαπούσε τα βιβλία

 


ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ

Η εξέγερση του Πολυτεχνείου το 1973 ήταν μια μαζική και δυναμική εκδήλωση της λαϊκής αντίθεσης στο καθεστώς της Χούντας των Συνταγματαρχών.

Η οργή του λαού ενάντια στους φασίστες φάνηκε με τον ξεσηκωμό του Πολυτεχνείου. Εκεί φοιτητές και μαθητές ενώθηκαν με το λαό και ύψωσαν το κορμί και την ψυχή τους απέναντι στα τανκ για τη Λευτεριά, τη Δημοκρατία .

 

 

 


 

imgb0_002Ενότητα 1η, Μάθημα 1ο: Ο Σεπτέμβρης

 

Ενότητα 1η, Μάθημα 3ο: Ένα ακόμα σκαλί

 Ιστορίες παιδιών

                                            Κορίτσι
Δύο συ και τρία γω,                           Χοπ! αν κάνω δεξιά
πράσινο πεντόβολο*                          πέφτω πάνω στη ροδιά.
μπαίνω μέσα στον μπαξέ,                 Χοπ! αν κάνω αριστερά
γεια σου, κύριε Μενεξέ.                     πάνω στη βατομουριά.

Σιντριβάνι και νερό                            Το ’να χέρι μου κρατεί
και χαμένο μου όνειρο.                        μέλισσα θεόρατη,
Τζίντζιρας τζιντζίρισε,                        τ’ άλλο στον αέρα πιάνει
το ροδάνι γύρισε.                                  πεταλούδα που δαγκάνει

 imgh0_002Το ποίημα είναι απόσπασμα από το ποιητικό έργο του Οδυσσέα Ελύτη «Ο ήλιος ο ηλιάτορας». Αναζητήστε πληροφορίες στην εγκυκλοπαίδεια ή στο διαδίκτυο για το σπουδαίο μας ποιητή και διαβάστε κι άλλα ποιήματά του.

Το τρελοβάπορο

Βαπόρι στολισμένο βγαίνει στα βουνά
κι αρχίζει τις μανούβρες «βίρα-μάινα»

Την άγκυρα φουντάρει στις κουκουναριές
φορτώνει φρέσκο αέρα κι απ’ τις δυο μεριές

Είναι από μαύρη πέτρα κι είναι απ’ όνειρο
κι έχει λοστρόμο αθώο ναύτη πονηρό

Από τα βάθη φτάνει τους παλιούς καιρούς
βάσανα ξεφορτώνει κι αναστεναγμούς

Έλα Χριστέ και Κύριε λέω κι απορώ
τέτοιο τρελό βαπόρι τρελοβάπορο

Το τρελοβάπορο είναι ένα ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη από τη ποιητική συλλογή “Ηλιος ο πρώτος” που δημοσιεύθηκε το 1943. Γράφτηκε την περίοδο της Γερμανικής κατοχής. Παρ‘ όλα αυτά είναι ένα ποίημα αισιόδοξο και εμπνέει ελπίδα για το μέλλον.Το ποίημα «Το τρελοβάπορο» κρύβει νοήματα διαφορετικά από εκείνα που δηλώνουν οι λέξεις του. Το τρελοβάπορο συμβολίζει την Ελλάδα, η οποία ταξιδεύει μέσα στο χρόνο και την ιστορία. Το ταξίδι του βαποριού αρχίζει παράδοξα.

Ο Ελύτης μας παρομοιάζει την Ελλάδα  σαν ένα βαπόρι γιατί είναι περιτριγυρισμένη από θάλασσα, βουνά, κουκουναριές, εικόνες γνωστές κι αγαπητές της ελληνικής γης. Εικόνες, γεμάτες χαρά, αισιοδοξία και νεανικότητα.

Απ” τη μια η μαύρη πέτρα της δύσβατης φύσης, αλλά και των ιστορικών δυσκολιών και απ” την άλλη η ονειρική ομορφιά της ελληνικής γης και η ιστορική δόξα της. Απ” τη μια ο αθώος λοστρόμος με την καλοσύνη του και τη φιλοξενία του λαού μας κι απ” την άλλη το πνεύμα, του πανέξυπνου και πολυμήχανου Οδυσσέα.

 

Το μαγισσάκι

Από τους χρόνους τους παλιούς το `χω βαθύ μεράκι
να βγω στις πέρα θάλασσες να βρω το μαγισσάκι
Τ’ άπιαστο σαν αερικό στην εμορφιά του Μάης
που αν κάνεις να τον μυριστείς αλίμονό σου εκάεις
Έβγα έβγα μαγισσάκι χτύπα χτύπα το ραβδάκι
ντο και ρε και μι και φα μες στα ροζ τα σύννεφα
Τι ζουμπούλια και τι κρίνα τι και τούτα τι κι εκείνα
ντο και ρε και φα και μι φούχτα μου και δύναμη
Ποιος θα μου δώκει δύναμη κι ένα μακρύ καμάκι
να βγω στις πέρα θάλασσες να βρω το μαγισσάκι
Που `ναι σπηλιά του ο ουρανός άγγελος η μαμά του
κι αφρός το φουστανάκι του στην άκρια του κυμάτου
Χτύπα χτύπα το ραβδάκι γίνε το νερό στ’ αυλάκι
φα και ρε και μι και ντο μες στο μπλε το ξάγναντο
Τα παπιά και τα βαπόρια παν μαζί και πάνε χώρια
έξι τέσσερα κι οχτώ γούρι μου και φυλαχτό
Ανοίξτε πύλες κι εκκλησιές ν’ ανάψω ένα κεράκι
να κάνει θαύμα στα κρυφά για με το μαγισσάκι
Που να κοιμάμαι ξυπνητός να τρέχω ξαπλωμένος
και να με λεν χωρίς καρδιά μα να `μαι ερωτευμένος
Έβγα έβγα μαγισσάκι χτύπα χτύπα το ραβδάκι
ντο και ρε και μι και φα μες στα ροζ τα σύννεφα
Τα παπιά και τα βαπόρια παν μαζί και πάνε χώρια
έξι τέσσερα κι οχτώ γούρι μου και φυλαχτό

Οδυσσέας Ελύτης
Μουσική: Νένα Βενετσάνου

ΕΝΟΤΗΤΑ 6η

Ο Αδερφός της Ασπασίας

Παρουσίαση του βιβλίου Από την μαθήτρια Μαριλένα Κορέλη

Ο αδερφός της Ασπασίας

Ο αδερφός της Ασπασίας

 

ΦΡΟΥΤΟΠΙΑ
Το κόμικ είναι μια ιστορία που διηγούμαστε με σκίτσα που βρίσκονται μέσα σε τετραγωνάκια. Αυτά τα σκίτσα τις περισσότερες φορές συμπληρώνονται από συννεφάκια που περιέχουν τους διάλογους των ηρώων. Το σκίτσο στο κόμικ έχει πολύ μεγάλη σημασία, γιατί μας δίνει πληροφορίες για το χώρο, το χρόνο, τα συναισθήματα και τις σκέψεις των ηρώων.
 ΕΡΓΑΣΙΑ
Ένα παιδικό περιοδικό κάνει αυτόν το μήνα ένα διαγωνισμό κόμικ για παιδιά του δημοτικού σχολείου. Η τάξη μας αποφάσισε να πάρει μέρος στο διαγωνισμό, αφού το βραβείο είναι μια συλλεκτική σειρά από τα πιο αγαπητά παιδικά κόμικ!
Τα κόμικ που κάναμε στην τάξη μας

 

 

kόμικς – Μάθε κι αυτό

Οι ιστορίες με λέξεις και εικόνες στη σειρά, αυτό που γενικά ονομάζουμε “comics”, παίρνουν διαφορετικά ονόματα, ανάλογα με τη μορφή έκδοσής τους, αλλά και τη χώρα καταγωγής τους.

Comic Strip

Τα comic strips είναι μικρές ιστορίες, με αρχή, μέση και τέλος, που εξιστορούνται, συνήθως, σε τρία ή τέσσερα καρέ. Εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στις σελίδες των εφημερίδων.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα comic strip είναι το Peanuts του Charles M. Schulz.

Comic ή comic book

Με αυτό τον όρο, περιγράφουν οι Αμερικάνοι και οι Βρετανοί τις πιο μεγάλες σε έκταση ιστορίες, που δημοσιεύονται, συνήθως, σε συνέχειες και μοιάζουν με περιοδικά. Πωλούνται σε βιβλιοπωλεία και περίπτερα, ενώ από τους Έλληνες συλλέκτες θα τα ακούσετε να ονομάζονται “τεύχη”. Πολλές φορές, τα τεύχη μιας σειράς comic εκδίδονται όλα μαζί σε ένα μεγαλύτερο τόμο, που ονομάζεται trade paperback. Ο όρος αυτός ευθύνεται, σε μεγάλο βαθμό, για την ταύτιση των comics με τις κωμικές (αστείες) ιστορίες και μόνο.

 Graphic Novel

Είναι ο όρος που χρησιμοποιείται πιο συχνά, όταν θέλουμε να περιγράψουμε μια μεγαλύτερη, ολοκληρωμένη ιστορία comic, που εκδίδεται με τη μορφή βιβλίου. Η εμφάνιση τέτοιων εκδόσεων, άλλαξε την αντίληψη που είχαν βιβλιοθήκες, βιβλιοπωλεία και κοινό, για το εύρος και την ποιότητα των ιστοριών της 9ης Τέχνης.

Bande Dessinée 

Είναι η ονομασία των comics στο Βέλγιο και τη Γαλλία. Συνήθως, είναι σκληρόδετοι τόμοι, σε μέγεθος Α4, που περιλαμβάνουν μια ολοκληρωμένη ιστορία, ή ιστορίες σε συνέχειες. Ο όρος αυτός, που σημαίνει “λωρίδες με εικόνες στη σειρά”, ίσως είναι και ο πιο κοντινός ορισμός στην έννοια των comics.

Η φρουτοπία στην ΕΡΤ

Εφευρέσεις που άλλαξαν τον κόσμο

η εφεύρεση (ΟΥΣ.)
καθετί καινούριο που έχει σκεφτεί ο άνθρωπος να κατασκευάσει
Το τηλέφωνο είναι χρήσιμη εφεύρεση.
ΣΥΓΓ.: εφευρέτης, εφευρετικός, εφεύρημα, εφευρίσκω

ο εφευρέτης,
θηλ. η εφευρέτρια (ΟΥΣ.)αυτός που πρώτος σκέφτηκε να φτιάξει μία μηχανή, ένα εργαλείο κτλ.
Ο Βατ είναι ο εφευρέτης της ατμομηχανής.
ΣΥΓΓ:. εφεύρεση
Άννα Βακαλοπούλου, Το πρώτο μου λεξικό για το δημοτικό,
εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 2000

ΠΡΩΤΕΣ ΕΦΕΥΡΕΣΕΙΣ

Όλα ξεκίνησαν όταν ο πρωτόγονος άνθρωπος αναγκάστηκε για να επιβιώσει να γίνει πιο επινοητικός. Έτσι έκανε τις πρώτες εφευρέσεις οι οποίες έκαναν πιο εύκολη τη ζωή του.

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ 

Συγκεντρώστε πληροφορίες και εικόνες από εγκυκλοπαίδειες, από διάφορα περιοδικά και από το διαδίκτυο για τις πιο σημαντικές εφευρέσεις του ανθρώπου. Συζητήστε στην τάξη και διαλέξτε μια εφεύρεση που εσείς θεωρείτε σπουδαία.

fahrenheit-celsius

 

Το θερμόμετρο

 

 

 

TYPOGRAFIKA STOIXEIA

ΤΥΠΟΓΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ

 

ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΑ

 

 

Ατμομηχανή

Ατμομηχανή

ISTORIA TOY AUTO

1878 La Mancelle

 

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

 

 

 

 

 

αριθμομηχανή πασκαλ

αριθμομηχανή

 

 

 

 

 

ψυγειοψυγείο

 

 

 

 

 

 

 

Η ΓΡΑΦΟΜΗΧΑΝΗΓΡΑΦΟΜΗΧΑΝΗ

 

 

 

 

THLESKOPIO

 

ΤΗΛΕΣΚΟΠΙΟ

 

 

 

MIKROSKOPIO

 

Το Μικροσκόπιο

 

 

 

 

PODHLATO

 

ποδήλατο

 

 

 

ΤΗΛΕΦΩΝΟ

 

ΤΗΛΕΦΩΝΟ

 

 

 

 

 

 

ΠΑΣΧΑ

ΞΕΝΟΙ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΞΕΝΟΙ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ

Ένα βιβλίο για τη φιλία και τη μετανάστευση

 

 

 

ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑΛΗΤΟ ΠΑΣΧΑ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑΛΗ

 

 

 

 

 Το Πάσχα μέσα από εικόνες


Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΜΕΤΑ ΤΟ ΠΑΣΧΑ  ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΑΝΑΛΗΨΗ

Χριστός Ανέστη εκ νεκρών,
θανάτω θάνατον πατήσας
και τοις εν τοις μνήσασιν, ζωήν χαρισάμενος

Ανάστασιν Χριστού θεασάμενοι,
προσκυνήσωμεν Άγιον, Κύριον, Ιησούν τον μόνον αναμάρτητον.
Τον Σταυρόν Σου, Χριστέ, προσκυνήσωμεν
και την Αγίαν Σου Ανάστασιν υμνούμεν και δοξάζομεν.
Συ γαρ ει ο Θεός ημών,
εκτός Σου άλλον ουκ οίδαμεν,
το όνομά σου ονομάζομεν.
Δεύτε, πάντες οι πιστοί, προσκυνήσωμεν
την του Χριστού Αγίαν Ανάστασιν.
Ιδού γαρ ήλθεν δια του Σταυρού χαρά εν όλω τω κόσμω.
Δια παντός ευλογούντες τον Κύριον,
υμνούμεν την Ανάστασιν Αυτού.
Σταυρόν γαρ υπομείνας δι” ημάς,
θανάτω, θάνατον ώλεσεν.

Αναστάς ο Ιησούς από του τάφου, καθώς προείπεν,
έδωκεν ημίν την αιώνιον ζωήν και το μέγα έλεος.

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ

 

ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΣΕΝΙΟ ΠΗΛΙΟ

ΓΕΦΥΡΑ ΚΑΛΟΡΕΜΑ
ΓΕΦΥΡΑ ΒΡΥΧΩΝΑ

Για την ιστορία…

Στα τέλη του 19ου αιώνα, στα πλαίσια της πολιτικής του Χαρίλαου Τρικούπη περί σιδηροδρόμων, κατασκευάστηκε το Θεσσαλικό δίκτυο (πλάτους 1 μέτρου) που συνέδεε το λιμάνι του Βόλου με το Βελεστίνο και στη συνέχεια με τη Λάρισα, τα Φάρσαλα, τη Καρδίτσα, τα Τρίκαλα και τη Καλαμπάκα.

Το ιστορικό τρενάκι που παλαιότερα διένυε την απόσταση Βόλος – Μηλιές, κυλούσε πάνω στον επίσης ιστορικό σιδηρόδρομο του οποίου η κατασκευή άρχισε το 1892, με πρώτο το κομμάτι μέχρι τα Λεχώνια, για να παραδοθεί τελικά το 1896. Το υπόλοιπο κομμάτι μέχρι τις Μηλιές κατασκευάστηκε στη συνέχεια, για να τεθεί σε λειτουργία το 1903. Την επίβλεψη της κατασκευής του σιδηροδρομικού δικτύου είχε ο Εβαρίστο Ντε Κίρικο, ο πατέρας του γνωστού ζωγράφου Τζόρτζιο ντε Κίρικο, ο οποίος γεννήθηκε στο Βόλο.Στα έργα κατασκευής του δικτύου, ο μικρός τότε Ντε Κίρικο ήταν εκεί, παρατηρώντας το μέσο που έμελλε αργότερα να τον εμπνέει και να συνοδεύει σταθερά τις δημιουργίες του.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ΕΝΟΤΗΤΑ 3

 ΟΙ ΔΕΚΑΔΙΚΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ

Από τα εκατοστά στα χιλιοστά

ΑΞΊΑ ΝΟΜΙΣΜΑΤΩΝ

Σε κάθε σειρά πάτησε στη σωστή απάντηση  ώστε βοηθήσεις το βατραχάκι να περάσει απέναντι.  ΚΛΙΚ

Νομίσματα – Δεκαδικοί

Πάτησε στα νομίσματα ΚΛΙΚ

 

Υπολόγισε την αξία των νομισμάτων που βλέπεις και γράψε την αξία τους. με το + μεγαλώνει η αξία και το – μικραίνει. Στο τέλος πάτησε check
περίμετρος εμβαδόν



ΙΣΤΟΡIΑ Δ΄  ΤΑΞΗΣ

Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΔΩΡΙΕΩΝ

Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΔΩΡΙΕΩΝ

 

Η Σπαρτιατική φάλαγγα

σπαρτιατική φάλαγγα

σχέδιο του Γιώργη Κολημένου

 Η κάθοδος των Δωριέων  –  άσκηση

 

 Οι Έλληνες δημιουργούν Αποικίες

ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΟΥ ΣΟΛΩΝΑ  – Ο ΠΕΙΣΙΣΤΡΑΤΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΥΡΑΝΝΟΣ

peisistratos

ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΟΥ ΣΟΛΩΝΑ – Ο ΠΕΙΣΙΣΤΡΑΤΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΥΡΑΝΝΟΣ

Η ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΑ

ΠΑΙΧΝΙΔΙ – Η ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΑ

απάντησε σωστά στις ερωτήσεις ΚΛΙΚ

Η μάχη των Θερμοπυλών

μάχη Θερμοπυλών

Οι θερμές πηγές στις Πύλες –Θερμοπύλες

Οι θερμές πηγές στις Πύλες –Θερμοπύλες

ΟΙ ΠΕΡΣΕΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΤΡΑΧΙΝΑΣ

ΟΙ ΠΕΡΣΕΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΤΡΑΧΙΝΑΣ

Thermopylae1

300

Η μάχη των Θερμοπυλών το 480 π.χ

χώρος διεξαγωγής της μάχης σήμερα

χώρος διεξαγωγής της μάχης σήμερα

ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΤΗΣ ΤΕΛΙΚΗΣ ΜΑΧΗΣ. ΓΗΛΟΦΟΣ ΚΟΛΩΝΟΥ

ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΤΗΣ ΤΕΛΙΚΗΣ ΜΑΧΗΣ. ΓΗΛΟΦΟΣ ΚΟΛΩΝΟΥ

Η αναθηματική στήλη στον χώρο της μάχης του γήλοφου Κολωνού

Η αναθηματική στήλη στον χώρο της μάχης του γήλοφου Κολωνού

προς τιμήν των Τριακοσίων Σπαρτιατών και του Βασιλιά Λεωνίδα που έπεσαν ηρωικά στο πεδίο της μάχης, ο Σιμωνίδης έγραψε:
«Ω ΞΕΙΝ, ΑΓΓΕΛΕΙΝ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΟΙΣ ΟΤΙ ΤΗΔΕ ΚΕΙΜΕΘΑ ΤΟΙΣ ΚΕΙΝΩΝ ΡΗΜΑΣΙ ΠΕΙΘΟΜΕΝΟΙ»
(Ξένε, να πεις στους Λακεδαιμόνιους ότι είμαστε εδώ θαμμένοι υπακούοντας στους νόμους τους)

«Ακούστε τη μοίρα σας, κάτοικοι της πλατιάς έκτασης της Σπάρτης,
είτε η ένδοξη, τιμημένη πόλη σας θα λεηλατηθεί από τους γιους του Περσέα ή, αν δεν γίνει αυτό,
ολόκληρη η γη του Λακεδαίμονα θα θρηνήσει
το θάνατο ενός βασιλιά του οίκου του Ηρακλή.
Ούτε η δύναμη των λιονταριών ούτε των ταύρων                                              δεν θα τον συγκρατήσει, αν έρθει εναντίον του,
γιατί έχει τη δύναμη του Δία.
Και λέγω ότι δεν θα σταματήσει,
ώσπου να καταστρέψει το ένα απ’ τα δυο.»

Ηροδότου Ιστορία

ιστορία Δ΄τάξης

τριήρης

τριήρης

Την εποχή του Πεισίστρατου,  για πρώτη φορά κατασκευάστηκε δίκτυο ύδρευσης στην Αθήνα, το  υδραγωγείο, το οποίο έφερνε υπόγεια νερό στην πόλη από τον Υμηττό.

Ο αθηναίος πολιτικός Πεισίστρατος, γόνος αριστοκρατικής οικογένειας, καταγόταν από τη Βραυρώνα της Αττικής. Το όνομα του πατέρα του ήταν Ιπποκράτης και η μητέρα του, από το γένος των Νηλειδών της Πύλου, ήταν εξαδέλφη της μητέρας του Σόλωνα. Ο Πεισίστρατος έγινε πολύ δημοφιλής στην Αθήνα όταν το 570 π.X., κατά τον πόλεμο των Αθηναίων με τους Μεγαρείς, κατέλαβε τη Νισαία, το λιμάνι των Μεγάρων.

Δεινός ρήτορας ο Πεισίστρατος εκμεταλλεύθηκε την πολιτική και κοινωνική αστάθεια της Αθήνας μετά τις μεταρρυθμίσεις του Σόλωνα και συσπείρωσε γύρω του τα δυσαρεστημένα τμήματα του πληθυσμού, όπως τους μικροκτηματίες των άγονων ορεινών περιοχών και τους ακτήμονες, γι” αυτό και η παράταξή του ονομάστηκε των Διακρίων (ή Υπερακρίων ή Επακρίων). Ως τότε στην Αττική κυριαρχούσαν δύο παρατάξεις, των Πεδιακών, που εκπροσωπούσε τους πλούσιους γαιοκτήμονες με αρχηγό τον Λυκούργο, και των Παραλίων, με οπαδούς τους πολίτες μεσαίων εισοδημάτων και με αρχηγό τον Μεγακλή, ο οποίος έκλινε περισσότερο προς τη συνέχιση της μετριοπαθούς πολιτικής του Σόλωνα.
Τεχνάσματα για την εξουσία
Επινοητικός και εξαιρετικά φιλόδοξος ο Πεισίστρατος επιχείρησε τρεις φορές να γίνει τύραννος της Αθήνας. Οι δύο πρώτες τυραννίδες του ήταν βραχύβιες αλλά με την τρίτη ο Πεισίστρατος παρέμεινε στην εξουσία ως τον θάνατό του.
Επιτέλους τύραννος
Ο Πεισίστρατος έφυγε και πήγε αρχικά στην Εύβοια και μετά στη Μακεδονία όπου στο Παγγαίο όρος απέκτησε τον έλεγχο ορυχείων χρυσού και αργύρου και πλούτισε. Ετσι μπορούσε πλέον να συντηρεί έναν αρκετά μεγάλο στρατό μισθοφόρων. Επιπλέον ζήτησε βοήθεια από τους αριστοκράτες φίλους του από τη Θήβα, τη Θεσσαλία, την Ερέτρια και κυρίως από τη Νάξο όπου ο Λύγδαμης, ο μετέπειτα τύραννος του νησιού, πρόσφερε στον Πεισίστρατο και στρατό και χρήμα. Επίσης ο γιος του Ηγησίστρατος στρατολόγησε από τη γενέτειρα της μητέρας του γύρω στους 1.000 αργείους εθελοντές.
Τον στρατό του ο Πεισίστρατος τον συγκέντρωσε στην Ερέτρια και από εκεί έπλευσε στον Μαραθώνα απ” όπου εκστράτευσε εναντίον της Αθήνας. Ο στρατός του Λυκούργου και του Μεγακλή τον περίμενε στην Παλλήνη. Εκεί όμως ο Πεισίστρατος, πάλι με τέχνασμα, νίκησε τους αντιπάλους του κατά κράτος. Επιτέθηκε το καταμεσήμερο, την ώρα όπου οι Αθηναίοι λαγοκοιμούνταν αποκαμωμένοι από τη ζέστη. Ετσι ο Πεισίστρατος μπήκε θριαμβευτής στην Αθήνα το 546 π.X., ένδεκα χρόνια αφότου τον είχαν διώξει ως προδότη, και επέβαλε την τρίτη τυραννίδα του την οποία διατήρησε ισοβίως.
Φιλαγροτική πολιτική
Μολονότι ο Πεισίστρατος κατέκτησε την Αθήνα με ξένο στρατό, δεν κατέλυσε τους ισχύοντες θεσμούς. Αντίθετα σεβάστηκε τους νόμους του Σόλωνα παρ” ότι εκείνος στην πρώτη τυραννίδα του Πεισίστρατου είχε κάνει το παν για να μπορέσει να τον διώξει από την εξουσία. Φυσικά ο Πεισίστρατος είχε τον έλεγχο των πάντων. Διατήρησε τον υπάρχοντα διοικητικό μηχανισμό της Αθήνας αλλά φρόντισε να τοποθετήσει σε όλες τις θέσεις-κλειδιά συγγενείς του ή ανθρώπους της απόλυτης εμπιστοσύνης του. Επίσης κατάφερε με ειρηνικά μέσα να αφοπλίσει τους Αθηναίους πείθοντάς τους ότι θα τους προστάτευε με στρατό που θα τον πλήρωνε από τα δημόσια έσοδα, και έστρεψε τα ενδιαφέροντά τους σε παραγωγικότερες ασχολίες αντί του πολέμου. Για να διασφαλίσει το καθεστώς του από τους αντιφρονούντες ο Πεισίστρατος πήρε ομήρους μερικούς νέους από αριστοκρατικές οικογένειες και τους έστειλε στη Νάξο, στον Λύγδαμη, τον οποίο βοήθησε να γίνει τύραννος του νησιού. Επίσης εξόρισε όλους εκείνους που αρνήθηκαν να συμβιβαστούν, όπως τους Αλκμεωνίδες. Ως πρώην αρχηγός των Διακρίων ο Πεισίστρατος κράτησε τις υποσχέσεις που έδινε κάποτε στους οπαδούς του: τα κτήματα που δήμευσε από τους εξόριστους Παραλίους και Πεδιακούς τα μοίρασε στους ακτήμονες και έκανε αναδασμό της γης, κάτι που δεν είχε τολμήσει να κάνει ο Σόλων. Επιπλέον έδωσε στους αγρότες χαμηλότοκα δάνεια ώστε τους μήνες όπου περίμεναν να συλλέξουν τη σοδειά τους να μην αναγκάζονται να μπαίνουν στην πόλη αναζητώντας δουλειά. Θέσπισε επίσης κινητά δικαστήρια τα οποία περιόδευαν στην ύπαιθρο για την επίλυση των διαφορών. Με τον τρόπο αυτό ο Πεισίστρατος περιόρισε την αστυφιλία και αύξησε την αγροτική παραγωγή.
Ανταποδοτική φορολογία
Ο Πεισίστρατος ενθάρρυνε και τη βιοτεχνία και το εμπόριο και επέβαλε τη φορολογία της δεκάτης (10% επί του εισοδήματος). Με τα χρήματα που εισέπραττε από τους φόρους κατασκεύασε δρόμους και πολλά άλλα δημόσια έργα, μνημεία και ναούς που ομόρφυναν την Αττική αλλά ταυτόχρονα πρόσφεραν δουλειά στον αστικό πληθυσμό. Μερικά από τα διασημότερα έργα της εποχής του Πεισίστρατου ήταν το υδραγωγείο, η Εννεάκρουνος ή Καλλιρρόη, το Εκατόμπεδον στην Ακρόπολη προς τιμήν της Αθηνάς, εκεί όπου αργότερα χτίστηκε ο Παρθενώνας, και ο ναός του Ολυμπίου Διός, ο οποίος τελικά ολοκληρώθηκε αιώνες αργότερα από τον ρωμαίο αυτοκράτορα Αδριανό.
Μεγάλος προστάτης των γραμμάτων και των τεχνών υπήρξε επίσης ο Πεισίστρατος. Στην εποχή του καταγράφηκαν για πρώτη φορά τα Ομηρικά Επη και στην πλουσιοτάτη βιβλιοθήκη του είχαν πρόσβαση όλοι οι πολίτες. H αγγειοπλαστική επί των ημερών του γνώρισε μεγάλη άνθηση.
Στο πλαίσιο της φιλολαϊκής πολιτικής του ο Πεισίστρατος αναδιοργάνωσε και αναβάθμισε τις κυριότερες εορτές της Αθήνας, όπως τα Διονύσια και τα Παναθήναια που τόνιζαν την ενότητα του λαού. Εκτός από τις πομπές και τις τελετουργίες εντάχθηκαν στις εορτές και αθλητικοί, μουσικοί και ποιητικοί αγώνες. Υπάρχουν ιστορικές μαρτυρίες ότι ο Θέσπις, ο προπάτορας του αρχαίου ελληνικού θεάτρου, αναδείχτηκε νικητής στον ποιητικό αγώνα των Μεγάλων Διονυσίων επί Πεισιστράτου, το 535 ή το 533 π.X.
Ειρηνική τυραννίδα
Στα 20 σχεδόν χρόνια της τρίτης τυραννίδας του Πεισίστρατου η Αττική δεν ενεπλάκη σε πόλεμο. Οι σχέσεις του Πεισίστρατου με τους επικίνδυνους γείτονες, κυρίως τη Μεγαρίδα την οποία είχε κατατροπώσει παλαιότερα με νικηφόρο πόλεμο, υπήρξαν άριστες. Το ίδιο και με τις περισσότερες ελληνικές πόλεις. Σύμφωνα με τις ιστορικές μαρτυρίες η τυραννίδα του Πεισίστρατου ήταν μάλλον ήπια, σχεδόν «δημοκρατική».
Μετά τον θάνατο του Πεισίστρατου τον διαδέχθηκαν οι γιοι του Ιππίας και Ιππαρχος, οι οποίοι και υπήρξαν οι τελευταίοι τύραννοι της Αθήνας. Το τυραννικό πολίτευμα της Αθήνας καταλύθηκε το 510 π.X.
KEIMENA: ΙΩΑΝΝΑ ΖΟΥΛΑ

Το Βουλευτήριο

Το Βουλευτήριο

Τετράγωνο οικοδόμημα με αμφιθέατρο στο εσωτερικό του. Εκεί συνεδρίαζαν οι εκλεγμένοι βουλευτές για τις αποφάσεις της πόλης.

Το Πρυτανικόν

Το Πρυτανικόν

τείχος

Ο Πεισίστρατος τείχισε για πρώτη φορά ολόκληρη την πόλη με ένα σχεδόν κυκλικό τείχος που είχε 8 πύλες.

Η ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΑ

 

 

 

<div><h3 style=»padding: 0px; margin: 3px;»><a href=»http://www.authorstream.com/Presentation/angelo380-2505096-17/» target=»_blank» style=»font:normal 18px,arial;»>17.Η μάχη των Θερμοπυλών</a></h3><object width=»425″ height=»354″ id=»player»><param name=»movie» value=»http://www.authorstream.com/player.swf?fb=0&nb=1&ct=5&rl=0&ap=0&pl=as&p=2505096_635686783865255611&fi=1″ /><param name=»allowFullScreenInteractive» value=»true» /><param name=»allowScriptAccess» value=»always»/><embed src=»http://www.authorstream.com/player.swf?fb=0&nb=1&ct=5&rl=0&ap=0&pl=as&p=2505096_635686783865255611&fi=1″ type=»application/x-shockwave-flash» allowscriptaccess=»always» allowFullScreenInteractive=»true» width=»425″ height=»354″></embed></object><div style=»font-family: arial; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal;font-size: 11px; line-height: normal; font-size-adjust: none; font-stretch: normal;»>More presentations from <a href=»http://www.authorstream.com/angelo380/» target=»_blank»>Angelos Haralabous </a></div></div>

 


Γνωρίζω την Ελλάδα

Τα γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας

Βρείτε τα Γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας

Γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας

 

Βρείτε το νομό της Ελλάδας πατώντας με το ποντίκι!

Νομοί της Ελλάδας

οι νομοί της Ελλάδας

 

Οι πρωτεύουσες των νομών της Ελλάδας

Comments are closed.